mandag 21. mai 2012

Oppsummering av våren 2012

Året vårt med Foto som fag er nesten omme og jeg vil oppsummere hvordan jeg synes det har vært å jobbe med.


FOTO

Det har vært spennende å lære mer om fotografering i dette faget. Det er noe jeg alltid har interessert meg for men aldri fått tatt tak i og lært meg ordentlig. Foto er spennende innen kunst ettersom det handler om å se, komponere, fange og lyssette. I kombinasjon med de kunnskapene vi fra før av hadde innen visuelle kunstfag, design og arkitektur osv blir foto et spennende verktøy. Jeg har lært mye om lys, komposisjon, kamerainnstillinger, redigering, retusjering, selvkritikk av egne bilder, dokumentasjon og studiofotografering. Alt i alt har jeg gått i fra å vite svært lite om emnet til å har oversikt over de fleste og mest sentrale funksjonene og til ha fått god forståelse for hvordan en tar gode bilder og redigerer dem uten å ødelegge dem. Her har jeg blitt utfordret spesielt innen redigering (som jeg kunne lite om) men kunne godt ønsket meg mer veiledning innen kunstfotografering og studiofotografering. 


BLOGGING

I dette faget har vi benyttet blogging som læringsmetode, underveisvurdering, elevforum og videreformidling av våre kunnskaper. Blogging er ikke noe jeg har vært mye borti tidligere og var derfor meget nytt for meg. Likevel føler jeg at jeg har fått mye ut av denne måten å jobbe på. Jeg har lært hvordan en jobber med HTML koder, hvordan en kan linke, henvise og legge til koblinger. Jeg har lært hvordan jeg endrer layout, font, farge og størrelse på skrift og tekstflater. Jeg har lært å legge ut bilder og Gif og hvordan en blogg kan være et forum for fremvisning av eget arbeid eller egne opplevelser. Jeg synes at bloggen har vært kjekk å jobbe med og at denne arbeidsmetoden var mye mer inspirerende og engasjerende enn andre. Gjennom bloggen blir mine kunnskaper og bilder tilgjengelig gjort for alle andre der ute og med visshet om dette får det meg til å ønske å prestere og lage noe med kvalitet som vil vise igjen. Dette gav meg en utfordring med tanke på å arbeide med et nytt medium. Men kanskje vi kunne fått litt mer tilbakemelding tidlig i prosessen med tanke på bloggmetoder og bloggingen?


ARBEIDSMETODER

Jeg fikk mitt eget speilreflekskamera noen få måneder før vi begynte med faget og timingen var dermed perfekt. Jeg fikk litt tid til å teste det ut selv og begynte deretter med faget og fikk lært mange grunnteknikker og basis kunnskaper. Etter hver leksjon i en ny innstilling på kameraet fikk vi gå ut å teste ut metoden selv. Denne læringsmetoden og arbeidsmetoden passer meg godt. Jeg likte også godt at vi hadde oppgaver som gikk på tvers av fagene. Det vil si Trykk og Foto. Når disse to teknikkene kombineres lærer jeg enda mer og får en ny forståelse for hvordan ulike elementer kan fungere sammen til en helhet. Dette har jeg lært mye om dette året. Jeg føler virkelig at jeg har blitt utfordret med tanke på at dette var noe jeg aldri tidligere hadde prøvd. Med tanke på forslag til endringer i faget og innen arbeidsmetoder ville jeg kanskje foreslått å hatt mer fotooppdag med tanke på et formål. Som for eksempel til en nettside eller en plakat for en reell eller tenkt oppdragsgiver. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar