mandag 23. april 2012

Beste bilde // Del 2


Lukker 1/60 // f/5.7 // ISO 160


Dette bilde er meget sterkt. Det er en blanding av fint og trist, og avbilder en stakkars død fugl som fløy på ruten min tidligere denne våren. Begge de to fuglene lå i trappeoppgangen vår og så helt uskadd ut. Som og de hadde lagt seg ned for å sove. Ideen bak bilde var å forevige deres minne før vi gravla dem i hagen. De var begge svært vakre og jeg fikk sjansen til å på nært hold fotografere fuglene.
Lyset er naturlig og nokså stekt uten å bli for hardt. Bildet er tatt i litt halvoverskyet dagslys og er dermed nokså kjølig.
Komposisjonen er svært spennende og dramatisk. Bildevinkelen forkorter fuglen som ligger med nebbet i det gyldne snitt. Hodet er i fokus mens den ene foten og stjerten så vidt viser. Blenderen er brukt som en effekt for å få liten dybdeskarphet. Bakgrunnen er utydelig men gir likevel følelsen av at dybden er større enn den egentlig er.

Jeg valgte dette bilde ettersom det betyr ganske mye for meg. Jeg følge jeg klarte å videreformidle en stemning og et sterkt uttrykk.
Av å ta bildene lærte jeg mye om komposisjon og bildevinkel. Å ta bilde av et (bokstavelig talt) dødt objekt byr på utfordringer. Men etter litt prøving og feiling ble jeg fornøyd. Jeg brukte også det jeg fra før av hadde lært om blender, lys og komposisjon.

Bildet er tatt med Canon 60D og lett redigert i Photoshop med Curves.

3 kommentarer: