mandag 23. april 2012

Beste foto // Del 1


Lukker 1/200 // f/5.6 // ISO 2000

Ideen bak dette bilde er å få frem de vakre røttene som flyter i vannet. Jeg ville at de skulle se lette og bevegelige ut. Som en fjær som blafrer i vinden. Lyset som treffer de tynne røttene gir dem en glødende effekt, som om de lyser opp det mørke vannet. Det er stor kontrast mellom de mørke og lyse flatene. Det ser nesten ut som om vannet ikke er der. Den mørke bakgrunnen i kombinasjon med lyset gir en effekt som gjør at det transparente vannet ser nesten sort ut. Lyser er naturlig, jevnt og kjølig. ISO'en er nokså høy for at bilde ikke skulle bli for grått. Bilde er veldig rolig og alle linjene skaper en slags gjentagelse og rytme.
Komposisjonen har tyngde på høyre side, mens den lengste linjen treffer det gyldne snitt. Bilde har mest rom på den nederste halvdelen, noe som gir røttene rom til å flyte fritt.

Bildet er lett redigert i Photoshop med Curves og tatt med Canon 60D.
Jeg lærte mye av å jobbe med vann og dette flytende elementet. Det var en utfordring å ikke få for mye gjenskinn i glasset. Jeg jobbet også mye med vannbobler og lærte en del om lukkertid og lys. Lyset kommer her fra et vindu bak glasset, som gjorde det vanskeligere å få lys på min side av planten.

Jeg valgte dette bilde ettersom det gir meg en god følelse gjennom stemningen og lyset. Det er et rolig og fint bilde som jeg assosierer med lange dager hjemme og sykdomshelbreding. Planten er fanget i glasset, jeg var fanget hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar