mandag 23. april 2012

Fem kategorier // Del 1&2

I løpet av en lengre periode har jeg jobbet med oppgaven Fem kategorier. Jeg har valgt noen kategorier utover oppgaven denne gangen ettersom jeg må ta igjen for Del 1 fra mars.

Mine kategorier er:
Vann, Lys, Blender // Lukker, Portrett, Rød fjær, Dokumentasjon og Arkitektur.


Vann




Lukker 1/200 // f/5.6 // ISO 2000

Dette bilde er et av flere fra en vannserie jeg tok med en fin rot som objekt. Den ligger å dupper i vannoverflaten som får en vaker brytning. Jeg ville ta et bilde som fikk frem både roten og vannet og det synes jeg dette bilde gjør. 
Lyset skinner i det små vanndråpene på glasset og i den speilblanke vannoverflaten. De hvite røttene ser ut til å skinne i lyset fra vinduet. Lyset er naturlig og kommer gjennom glasset fra den andre siden. Det er jevnt fordelt og svært mykt. 
Komposisjonen er spennende ettersom både vannoverflaten og roten ligger i det gyldne snitt og skaper et slags kors der de møtes. den horisontale linjen skaper ro, mens plantens form heller litt mot høyre og lager en mer urolig, nesten diagonal linje. 




Lukker 1/100 // f/7.1 // ISO 200

I dette bilde er vann konsentrert i formen av is. Ideen var å få et fint samspill mellom is og snø. Spor av regn og smeltende is viser tegn på at dette er et bilde som ble tatt rett før våren kom. Tekstur og fargeforskjellene mellom snø og stein skaper en sterk lys/mørk kontrast. Den hvite lodne snøen og mot den sorte harde berget. 
Komposisjonen er spennende med tanke på dybden og avstanden mellom isen og bakken Tyngden ligger i de sorte feltene i bilde, plassert i det gyldne snitt. De mørke områdene trekker seg tilbake, mens de hvite flatene kommer lenger frem i bildet. Lyset er naturlig, kjølig og ikke veldig sterkt. Det er jevnt og gir litt gjenskinn i isen. 

Lys





Lukker 1/80 // f/5.0 // ISO 500

Her har jeg tatt bilde av Esters pene hender som holder et skørt og vart egg. Jeg ville ta et bilde med fokus på lys og med en idé som omhandlet beskyttelse og godhet. 
Lyset er varmt, jevt og naturlig. Det kommer far et vindu og er et såkalt sidelys. Det gir fint gjenskinn i egget, som igjen skaper egenskygge og en slags slagskygge på innsiden av Esters håndflate. På den delen av egget som vender mot vinduet finner vi høylyset. Dette er et sentralt blikkfang. 
Selv liker jeg kontrastene mellom det hvite egget og de mørke skyggene. Komposisjonen er nokså nøytral og den horisontale linjen mellom hendene og bena hennes skaper ro. Bildet får en fin balanse og varme. 




Lukker 1/80 // f/5.6 // ISO 500

I dette bildet har jeg fotografert flere egg i en vinduskarm. Også her er lyset naturlig og treffer eggene som et sidelys. Men lyset er jevnt og skaper derfor hverken kraftige skygger eller høylys. Vi ser likevel at eggene har slagskygger og egenskygger ned mot vinduskarmen som reflekterer formene. Høylyset vender mot vinduet. I glassruten ser vi at lyset reflekteres fra de hvite eggene. dette skaper en visjon av mange flere egg. Dette var det jeg likte best med bilde. Det indirekte lyset skaper en fin effekt. Fargene i glasset og utenfor gir liv til de ellers ensfargede eggene.
Komposisjonen er spennende med den diagonale linjen i vinduet. Fokus er satt på de nærmeste eggene og det bakerste er mer utydelig og skaper dybde i den formen av noe som fortsetter, men som vi ikke ser tydelig lenger.

Blender// Lukker





Lukker 1/100 // f/5.7 // ISO 1600

Dette bilde er dramatisk og spennende. Det er også nokså trist og det ser ut til at denne fuglen kan ha sloss eller jaktet på den andre fuglen (fra Beste bilde // Del 2) før de begge traff glassruten. Den har nemlig fjær mellom klørne. Dette syntes jeg var ganske fint og ville fange de vakre vingene og beinene til denne pene fuglen. 
Lyset er naturlig og jevnt. Det er nokså varmt og dempet dagslys. Høylyset skinner i vingekantene og lyset skinner i de skarpe klørne. 
Komposisjonen er dramatisk med den diagonale linjen av fuglens kropp, som igjen blir brutt av beina og vingen. Klørne spriker ut til alle kanter og skaper en uhyggelig effekt. Blender er brukt for å duse ned bakgrunnen. Vingen og venstre fot er i fokus og fungerer som blikkfang. Dette får en sterkere effekt med liten blenderåpning enn om den hadde vert stor. 





Lukker 1/80 // f/5.0 // ISO 500


Dette er et rolig og fint bilde av en grein. Jeg syntes det var fint og naturlig lys denne dagen, som gir fint høylys på bladene. Lyset er varmt, mykt, spredt og jevnt. Jeg har her brukt mine kunnskaper om blender til å legge fokus på denne ene greinen og duse ut alt annet. Det er vanskelig å se hvor dypt krattet er og det skaper en form for uviss og spennende dybde. 
Komposisjonen er en blanding av horisontal og diagonal men fungerer på en rolig og balansert måte. Tyngden ligger i det gyldne snitt med de største bladene. 



Lukker 1/80 // f/5.0 // ISO 800

I dette bilde er blenderen brukt på en annen måte. Dybdeskarpheten i bakgrunnen ser større ut, men forgrunnen er ufokusert. Dette gir et spennende uttrykk og en følelse av å lete blant trærne. Som om du gikk en tur i skogen og måtte dytte greiner til side for å komme deg frem. Det var denne litt koselige stemningen jeg ønsket å få frem i bildet. Komposisjonen er nokså balansert til tross for de rotete linjene. Bildet er tildels rolig, men med noen dramatiske diagonale linjer. Selv om forgrunnen er ufokusert stjeler disse bladene noe oppmerksomhet og skaper en dus og jevn flate. 
Lyset er naturlig, varmt, mykt og jevnt. Det kommer ovenifra og treffer bladene og greinene på en fin måte. De lyseste pinnene reflekterer lyset og vi får et fint høylys omtrent i det gyldne snitt. 




Lukker 1/2 // f/22.0 // ISO 100

Dette bilde er tatt med fokus på lukkertid. Jeg ville ta et bilde der det så ut som skyggen eller kanskje spøkelset til Rebekka beveget seg bort i fra henne. For å skape denne effekten brukte jeg det jeg hadde lært om lukkertid og fikk Ester til å bevege seg fort forbi, mens Rebekka stod stille. Med lang lukkertid vil bevegelsen hennes fanges i forbifarten og hun blir uklar. Rebekka står stille og ser normal ut. Hadde jeg hatt kort lukkertid ville Esters bevegelse blitt fryst. 
Lyset i dette bildet er naturlig og dempet. Det er tatt i dagslys, men under et halvtak. Dette gir et slags jevnt mykt lys. Det er nesten ingen skygger på bilde. Hverken slagskygger eller egenskygger. 
Komposisjonen er enkel. Linjene er horisontale og Ester beveger seg langs veggen. Det er såpass mye luft i bildet at det ser ut som om hun beveger seg fremover. 



Portrett


Lukker 1/500 // f/5.6 // ISO 250



Dette er et fint portrett av Anders. Jeg ville gjenspeile hans muntre og blide åsyn og få frem hans koselige personlighet og særtrekk. Det følte jeg at jeg fikk til. Hans bustete hår viser hans mer tullete side. Det ser ut som om han pønsker ut en god plan. 
I dette bilde har jeg brukt det vi lærte om reflektorer for å fange mer lys i ansiktet hans. Lyset treffer hans venstre side og gir et fint høylys og et kunstig sidelys. Ellers er lyset naturlig, litt kjølig og nokså strekt uten å bli alt for hardt. Skjorte kragen hans skaper en slagskygget. Han har også egenskygger i ansiktet og langs halsen. 
Komposisjonen er svært enkel og veldig typisk for et kunstportrett. Bildeutsnittet er som en byste- et portrett av hode og brystutsnitt. Bildet er tatt rett forfra med en del luft over bilde for å skape rom og frihet. 


Rød fjær






Lukker 1/80 // f/5.0 // ISO 500

Her har jeg fotografert en rød fjær blant grønne blader for å skape spennende farger og strek komplementær fargekontrast. Den røde fjæren er definitivt blikkfang og er plassert i det gylne snitt, både horisontalt og vertikalt. Blender er brukt for å gjøre bakgrunnen ufokusert. 
Lyset er naturlig, mykt, jevnt og varmt. Teksturforskjellene mellom de harde kvistene og den mye fjæren skaper fine kontraster. Fjæren forkortes og komposisjonen er spennende. 





Lukker 1/80 // f/5.6 // ISO 1000

Dette bilde er mye dystrere, med en mørkere bakgrunn og et kjøligere lys. Fjæren skaper også her en komplementær fargekontrast og en lys/mørk kontrast. Den lyser opp og er blikkfang. Med bladene i forgrunnen, i fokus og plassert i det gyldne snitt er det spennende i forhold til komposisjonen at disse dekker deler av fjæren. Bladene skaper gjentagelse og rytme i bildet. Det lille hullet i det midterste bladet skaper et tøft midtpunkt der rødfargen skinner igjennom. 
Komposisjonen er nokså rolig, men fjæren bryter det litt opp og peker oppover i en diagonal linje. Blenderen her er ikke veldig lav og det gir en litt under middels dybdeskarphet. Vi ser bakgrunnen men ikke særlig fokusert. Den mørke bakken trekker seg bakover mens den røde fjæren trekker seg mot oss. 



Dokumentasjon



Lukker 1/40 // f/5.6 // ISO 4000

Dette er et bilde jeg tok for å dokumentere en konsert. Selv om kvaliteten kanskje er svekket i det svake lyset gir bildet en god følelse av stemningen på konserten. Vaker og magisk.
Bildet er av tatt på konserten til gruppa Kings of Convenience og var en innendørs konsert. det vil si at alt lyset er kunstig. De sterke lyskasterne i taket lyser likevel ikke opp særlig mye av scenen og vi får et mørkt bilde med mange skygger. Der lyset treffer blir det kunstige høylys. Mange punkt i bildet reflekterer lyset fra lyskasteren og viser som hvite prikker i bakgrunnen.
Artisten står i det gyldne snitt og skaper en vertikal linje. 
Bildet er sort/hvitt og fungerer godt som en dokumentasjon. Hos meg vekker dette bildet følelser og stemninger jeg følte i det øyeblikket bildet ble tatt. 






Lukker 1/40 // f/4.5 // ISO 5000

Dette bildet er tatt samme kvelden og er med på å dokumentere opplevelsen. Jeg ville fange den roen og gleden jeg følte da jeg satt og så utover denne utsikten. Bildet er tatt i nærheten av konserten og får frem samme stemning og følelser. Lyset i dette bilde er svakt ettersom det er tatt på kvelden, men det kunstige lyset fra husene og gatelysene lyser opp bygningene og vannet. Dette bildet er også i sort hvitt, men det hadde lite farger fra før av. 
Komposisjonen er rolig og harmonisk med den horisontale linjen med hus langs vannkanten. Bygningene reflekteres i den speilblanke vannoverflaten og skaper en fin effekt av gjentakelse og symmetri. Alle de opplyste vinduene skaper fin rytme som en rekke av lyspunkt i natten. 


Arkitektur



Lukker 1/1000 // f/4.0 // ISO 160

Her har jeg vært i London og fotografert typisk engelsk arkitektur. Jeg liker deres vakre utsmykning men samtidig symmetriske og gjentakende rytme ned lags hele gaten. Arkitekturen ser ut til å være lik så langt øye kan se nedover denne veien. Linjene ender i et forsvinningspunkt og gir diagonale og dramatiske linjer. Komposisjonen er spennende med de gjentatte formene, skyggene, diagonale og vertikale linjene. 
Lyset er naturlig og himmelen blå som midt på dagen. Men fra denne vinkelen ser vi nesten bare husets egenskygger og slagskygger på bakken. Sola treffer noen punkter og skaper høylys og refleksjoner i vinduene. 




Lukker 1/200 // f/5.7 // ISO 160

Dette er et bilde tatt på Paddington Station. Her var det nydelige søyler og et fantastisk konstruert tak. Jeg ville fange den fine konstruksjonen og vise dybden og den endeløse fortsettelsen av disse perfekt symmetriske og gjentakende bjelkene. Taket gir en fin rytme og er svært vakkert utformet. Et kunstverk i seg selv. 
Lyset er tildels kunstig fra lamper i taket og dels naturlig fra lyse transparente flater mellom bjelkene. Det skapes fine lys/mørk kontraster mellom den mørke dekoren og de lyse søylene. 
Komposisjonen er fin og flyter elegant i en slags diagonal vifteform. Den nærmeste søylen er tyngden i bildet og dekoren er blikkfang. 




Lukker 1/2500 // f/5.0 // ISO 200

Her har jeg fotografert en vaker kirkevegg dekorert med en spennende steintype. Det ser nesten ut som flintestein og er noe jeg ikke har sett innen arkitektur før. Jeg ville skape en illusjon av at veggen forsvant ut i intet.
Blender og manuelt fokus er benyttet for å skape dybden og forsvinningen langs veggen i bildet. De nærmeste steinene er fint fokuserte med nøyaktige detaljer. 
Lyset er naturlig og skinner i de lyse flatene. Komposisjonen er interessant med linjer som beveger seg innover i bildet.  




Jeg har lært mye av å arbeide med denne oppgaven. Hvordan man må tilpasse, lukker, blender og ISO med tanke på lys, bevegelse og ønsket effekt i bildet. Jeg har arbeidet med sterke farger og lærte hvordan komplementer farger spiller med hverandre i et fotografi. Hvordan man må legge fokus på andre ting enn bare et skarpt og fint og lyst bilde noen ganger. (Som i blant annet dokumentasjon.) Jeg har også arbeidet med alt fra små grønne blader til store kolossale konstruksjoner og måtte endre fokus på detaljer, størrelse og lys mye underveis. Det var også spennende å jobbe med portretter og personlighet i et bilde. Jeg lærte mye av å prøve meg frem med kamerainnstillinger og reflektorer. Vann, egg, natur, mennesker og dyr. De gir alle forskjellige teksturer, uttrykk og stemninger. Det er veldig annerledes å arbeide med noe levde og med en død gjenstand som et hus eller en ting.  


Alle bildene er tatt med Canon 60D og de fleste er lett redigert i Photoshop med Curves. Noen også med: Gradient map(svart/hvitt), Gradient, Burn og Dodge. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar